Att kunna bemästra hela verktygslådan : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med lässvårigheter i matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om hur lärare arbetar i sin matematikundervisning för att tillgodose olika varianter av lässvårigheter. En kvalitativ metod med hjälp av intervjuer har använts för att kunna presentera ett resultat. Forskningsfrågorna besvaras med hjälp av några huvudbegrepp från det sociokulturella perspektivet. De begrepp som huvudsakligen har benämnts i denna studie är mediering, proximal utvecklingszon och appropriering. I resultatet framkommer det hur lärare kan upptäcka lässvårigheter i matematik. Flerspråkighet, otillräcklig begreppsförståelse och bristande strategier är några av anledningarna till att eleverna är i lässvårigheter, vilket lärare oftast uppmärksammar vid textuppgifter i matematik. I resultatet redovisas även hur lärare arbetar med elever i lässvårigheter. Det gör de bland annat genom digitala verktyg och konkret material, exempelvis pengar, klossar och pizza. Slutsatsen av studien är att läraren behöver besitta kunskap om hur de kulturella verktygen ska användas för att ge eleverna möjlighet till att utvecklas inom textuppgifter i matematik. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)