Den kulturella ryggsäcken : En jämförande studie av gymnasieelevers tillgång till kulturellt kapital och deras attityder till skönlitterärläsning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

Sammanfattning: Skönlitteratur och läsning är bärande delar av skolämnet svenska. Trots det minskar läsningenbland ungdomar i gymnasieåldern. Det gör att frågan kring gymnasieelevers attityder blirintressant att undersöka. Syftet med studien är att se om elevers tillgång till kulturellt kapitalspelar någon roll för attityden till skönlitterär läsning. Genom att använda en mixad metodbestående av enkäter och intervjuer samlade jag in data från 100 enkätsvar och genomfördetre intervjuer. Resultaten visar att elever med högt kulturellt kapital tycker att det är viktigareatt läsa skönlitteratur och också i högre grad läser på fritiden. Dessutom framkommer det attflickor generellt har en mer positiv inställning till vikten av läsning än pojkar. Överraskandenog visade resultaten att pojkar läser oftare än flickor, trots deras negativa inställning tillläsning. Ett begränsat material ledde också fram till resultatet att yngre gymnasieelevervisade sig ha både positivare inställning och fler lästillfällen samt att elever på yrkesprogramtycker skönlitterär läsning är viktigare än vad elever på högskoleförberedande program göroch har dessutom fler lästillfällen. Slutsatsen är att kulturellt kapital har en stark korrelation med attityden till skönlitterär läsning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)