Distansarbete efter covid-19- ett sätt att öka organisationens attraktivitet : En kvalitativ fallstudie gällande anställdas upplevelser av distansarbete i kontexten av covid-19.

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: I ett ständigt föränderligt samhälle krävs det att organisationer arbetar för att upplevas attraktiva då det kan leda till konkurrenskraft på marknaden. Covid-19 ställer nya krav på arbetsgivaren som i vissa fall fått införa distansarbete för anställda.  Studien syftar till att beskriva anställdas upplevelser av distansarbete under covid-19 och hur fortsatt distansarbete efter covid-19 är en faktor som de anställda upplever påverkar organisationens attraktivitet. Två forskningsfrågor utvecklas:  1. Vad har anställda för upplevelser av distansarbete under covid-19?2. På vilket sätt är distansarbete efter covid-19 en faktor som anställda upplever påverkar  organisationens attraktivitet?  Tolkningsperspektivet präglar studiens syfte och tillvägagångssätt. Studien genomförs fallspecifikt i en global organisation och en induktiv ansats genomsyrar studien då syftet är utforskande. Studien är av kvalitativ karaktär där semistrukturerade intervjuer använts för insamling av empiri. Vidare används en tematisk analys som metodansats. I Forskningsfråga 1 utvecklas temana: Work life balance, Information, kommunikation och interaktion samt Effekten av distansarbetet. Forskningsfråga 2 består av temana: Flexibilitet efter covid-19 och Flexibilitetens indikationer. Förankring med tidigare forskning skapar en större förståelse för empirin. Slutsatsen är att upplevelserna av distansarbete under covid-19 i det specifika fallet varierar och är individuella. Det framkommer att flexibelt distansarbete efter covid-19 ökar organisationens attraktivitet eftersom det signalera på andra attraktiva faktorer däremot krävs vissa förutsättningar från organisationens sida. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)