Reklamstrategi i Tre-Stegs-Takt: Melodier, meningar och minnen : En studie om hur olika reklamtekniker påverkar oss

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

Sammanfattning: Denna uppsats granskar hur konsumenter påverkas av reklammusik och sloganer i reklamfilmer. För att få en större förståelse för dessa tekniker har tidigare forskning, samt olika psykologiska fenomen presenterats. Huvudsyftet med denna studie var att ta reda på vilka av dessa tekniker som var mest resultatrik och därigenom skapar den största varumärkesassociationen samt varumärkesåterkallningen. Resultatet av denna studie påvisar att reklammusik, framför allt jinglar, har en större påverkan på konsumenterna. Resultatet visar också att sloganer, måste vara konsekventa och minnesvärda för att deltagarna ska kunna placera ut dessa genom varumärkesåterkallning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)