Sökning: "barns skilda behov"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden barns skilda behov.

  1. 1. Omsorgsbegreppet i förskolans värld - förskollärares uppfattningar av fenomenet omsorg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Daniella Somi; Etedal Awde; [2024-02-27]
    Nyckelord :Omsorg; omsorgsetik; utveckling; lärande; förskolläraren; uppfattningar; erfarenheter; sociala relationer; förhållningssätt; livsvärld; intersubjektivitet och trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskolelärares erfarenheter av omsorgsbegreppet relaterat till utveckling och lärande. Forskningen kommer att baseras på en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Under vår undersökning har vi intervjuat sex förskolelärare på olika förskolor. LÄS MER

  2. 2. "Underhållsbidrag till barn. Ett schabloniserat system med alternativa beräkningsmodeller"

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Isabelle Henriksson; [2023-03-08]
    Nyckelord :Underhållsbidrag; Underhållsbidrag till barn; Barns grundbehov; Grundbehov; Konsumentverkets schablonbelopp; Socialstyrelsens schablonbelopp; Underhållsstöd; Rättsfallsstudie;

    Sammanfattning : Barn till separerade föräldrar lever oftast i en större ekonomisk utsatthet än barn till samlevande föräldrar. Underhållsbidrag till barn fyller följaktligen en viktig funktion i samhället. Vid beräkningen av underhållsbidrag till barn tas hänsyn till såväl barnets behov som föräldrarnas ekonomiska förmåga. LÄS MER

  3. 3. Lärares upplevelser och reflektioner kring matematiksvårigheter : - En intervjustudie om lärares dagliga arbete kring matematiksvårigheter i med och motgång

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Therese Jonsson; Caroline Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogiska perspektiv; generella matematiksvårigheter; specifika matematiksvårigheter; specialpedagogiskt stöd; elever i matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Barns matematiska utveckling börjar redan i spädbarnsåldern. När eleverna kommer till skolan kommer de med skilda förkunskaper, förutsättningar och behov. Utifrån detta bör undervisningen inte utformas lika för alla elever. LÄS MER

  4. 4. Tydliggörande pedagogik - vision eller verklighet? : En kvalitativ studie med fokus på tydliggörande pedagogik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Anki Forsman; Amanda Pekkala; [2023]
    Nyckelord :förskola; inkludering; specialpedagogik; tydliggörande pedagogik; tydliggörande verktyg;

    Sammanfattning : Denna studie har fokus på tydliggörande pedagogik i förskolan, med syfte att bidra med kunskap om hur denna pedagogik tillämpas i förskolans vardagliga arbete. Utgångspunkten var en kvalitativ forskningsansats, där datainsamlingen utgick från strukturerade observationer och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Hur kan rummet påverka barns lek? : En kvalitativ studie om hur barns samhandlingar kan påverkas av miljö och materialitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Olivia Elvnäs; Sara Björklund; [2023]
    Nyckelord :förskola; samhandling; inomhus; utomhus; miljö; intra-aktiv pedagogik;

    Sammanfattning : Studien syftar till att närmare undersöka hur barns samhandlande kan påverkas av miljö och materialitet. Det görs genom att dels synliggöra hur de skilda miljöerna inomhus och utomhus kan påverka barns samhandlingar, dels genom att se till vilka ytterligare faktorer som kan påverka samhandlingarna. LÄS MER