Sökning: "tydliggörande verktyg"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden tydliggörande verktyg.

  1. 1. "När han skriker är det jobbigt för alla". - En kvalitativ studie som beskriver nio förskollärares uppfattningar av tydliggörande pedagogik som ett inkluderingsverktyg i förskolans lärmiljö utomhus

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anette Axelsson Odinge; Monica Hernod Söderberg; Anna-Carin Rödjegård; [2024-02-01]
    Nyckelord :inkludering; tydliggörande pedagogik; lärmiljö utomhus; specialpedagogik; förskola;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att med utgångspunkt i den fenomenografiska ansatsen undersöka nio förskollärares uppfattningar av fenomenet tydliggörande pedagogik som inkluderingsverktyg i lärmiljön utomhus. Studien placerar sig i kontaktytan mellan forskning om inkludering, tillgängliga lärmiljöer utomhus och den praktiska tillämpningen av tydliggörande pedagogik. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors erfarenheter av att vårda personer med intellektuellfunktionsnedsättning. : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Emma Swensson; [2024]
    Nyckelord :Intellectual Disability; care; nurses’ experience; nursing; person - centered care; Intellektuell funktionsnedsättning; omvårdnad; personcentrerad vård; sjuksköterskors erfarenheter; vård;

    Sammanfattning : Background: People with Intellectual Disability (ID) run an increased risk of suffering from illness. Research has confirmed that people with intellectual disabilities are at greater risk than the rest of the population to being offered lower quality of care. LÄS MER

  3. 3. Tydliggörande pedagogik utifrån specialpedagogers och förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Sundin; Annie Larsson; [2024]
    Nyckelord :Anpassad kommunikation; Bildstöd; Förhållningssätt; TAKK; Tydliggörande pedagogik;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Studiens förväntade kunskapsbidrag är att synliggöra hur specialpedagoger och förskollärare arbetar med tydliggörande pedagogik, på några förskolor. Studien förväntas även bidra med kunskap kring hur tydliggörande pedagogik kan stödja barns utveckling och lärande, med förhoppningen att i förlängningen öka användandet av verktyget. LÄS MER

  4. 4. Hur förskollärare arbetar med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Micaela Bergström; Mimmi Östman; [2024]
    Nyckelord :Children with special needs; Inclusions; Tool; Clarifying environment; Preschool teacher; Barn med särskilt stöd; Inkludering; Verktyg; Tydliggörande miljö; Förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare arbetar för att inkludera barn med särskilt stöd och vilka verktyg som används i praktiken. I bakgrunden redovisas förskolans styrdokument, relevanta begrepp, tidigare forskning och teoretisk utgångspunkt och som berör ämnet vi forskat i. LÄS MER

  5. 5. Tydliggörande pedagogik - vision eller verklighet? : En kvalitativ studie med fokus på tydliggörande pedagogik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Anki Forsman; Amanda Pekkala; [2023]
    Nyckelord :förskola; inkludering; specialpedagogik; tydliggörande pedagogik; tydliggörande verktyg;

    Sammanfattning : Denna studie har fokus på tydliggörande pedagogik i förskolan, med syfte att bidra med kunskap om hur denna pedagogik tillämpas i förskolans vardagliga arbete. Utgångspunkten var en kvalitativ forskningsansats, där datainsamlingen utgick från strukturerade observationer och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER