Tydliggörande pedagogik - vision eller verklighet? : En kvalitativ studie med fokus på tydliggörande pedagogik i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Denna studie har fokus på tydliggörande pedagogik i förskolan, med syfte att bidra med kunskap om hur denna pedagogik tillämpas i förskolans vardagliga arbete. Utgångspunkten var en kvalitativ forskningsansats, där datainsamlingen utgick från strukturerade observationer och semistrukturerade intervjuer. Respondenterna som medverkade i studien är förskollärare från fyra skilda förskolor. Den kvalitativa datan som framkom i studien transkriberades, reducerades och tematiserades, vilket resulterade i följande teman: tydliggörande verktyg i förskolans verksamhet, tillämpning av tydliggörande pedagogik och dess verktyg i det vardagliga arbetet, utmaningar och möjligheter med tydliggörande pedagogik samt förskolans uppdrag. Det sociokulturella perspektivet är ett stöd i att framhäva hur förskollärare tillämpar tydliggörande pedagogik för att förstärka kommunikationen. Resultaten visar att samtliga förskolor i studien har tydliggörande verktyg i verksamheten och att användningen av dessa varierar. Resultaten visar även på komplexiteten av att beakta varje barns behov samtidigt som alla barn ska inkluderas i verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)