Förändringars vindar blåser

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att med hjälp av en fallstudie undersöka den interna kommunikationens betydelse innan och under en NPM förändring implementeras i en offentlig myndighet för att förändringen ska uppnås och slutföras. Detta är en kvalitativ fallstudie gjord på Länsstyrelsen Skåne där vi genomfört tio semistrukturerade intervjuer med nyckelpersoner från myndigheten. Vi har använt oss av ett tolknings- och analysperspektiv för att analysera den tidigare forskningen i relation till det erhållna empiriska materialet. Studien har visat att intern kommunikation är den absoluta drivkraften bakom samarbete inom expertdrivna offentliga verksamheter. Vi har kommit till insikt att expertdrivna offentliga verksamheter inte kan utvecklas utan fungerande kommunikation och samarbete mellan dess medlemmar. Om kommunikationen uteblir kan ett samarbete inte etableras och om inte samarbetet fungerar eller existerar minskar effektiviteten inom verksamheten. Sammanfattningsvis innebär detta att om NPM och CM ska lyckas implementeras krävs en sund inställning till intern kommunikation samt en medvetenhet i att det inte är tillräckligt att endast uppmärksamma vad styrningsmetoderna innebär, utan det krävs att verksamheter och dess medlemmar också agerar i linje med regelverken som gäller för NPM och CM.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)