TRUST IS A TWO‐WAY STREET : HUR TIO UNGDOMAR TYCKER ATT EN SAMTALSBEHANDLARE SKA VARA

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för psykologi

Författare: Anna-maria Arnström; Ingrid Eriksson; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den ökade psykiska ohälsan bland ungdomar ställer krav på behandlare att effektivisera olika typer av behandlingar, t.ex. samtal. Samtidigt anses det svårt att behandla ungdomar, och det finns få empiriska studier som belyser vilka aspekter som ökar möjligheten att få ett positivt resultat av samtalsbehandling (Bolton Oetzel & Scherer, 2003). Syftet med studien var att undersöka hur ungdomar, med erfarenhet av samtalsbehandling, tycker att en samtalsbehandlare ska vara. En retrospektiv intervjustudie genomfördes med 10 informanter i åldern 19‐22 år som hade erfarenheter av samtalsbehandling under tonårstiden. En innehållsanalys resulterade i fyra övergripande teman. Dessa var Ungdomars olika behov, Mötas som personer, Ta det lugnt och Respekt. Delar av resultatet i studien låg i linje med den forskning som finns kring vuxenterapier och vilka egenskaper hos terapeuten som där är önskvärda. Utvecklingspsykologiska aspekter kan dock göra att kvalitéer hos terapeuten, som visat sig ha ett samband med en god terapeutisk relation i vuxenterapier, är extra viktiga i ungdomsterapier. En tolkning av materialet var att ungdomarna önskade en vänskapsinriktad relation med terapeuten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)