Vilken reklamkanal av annonsering, direktreklam, tv- och radioreklam skapar störst uppmärksamhet och intresse hos singelhushållen i en medelstor stad, där avsändaren är en livsmedelshandlare?

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för teknik och samhälle

Författare: Anne Richardsson; Sanna Karlsson; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrunden till följande rapport var att vi ville undersöka vad singelhushåll i en medelstor stad anser om reklam, samt vilken reklamkanal av radio, tv, direktreklam och annonser som skapar störst intresse och uppmärksamhet hos dem som målgrupp. För att kunna undersöka målgruppen singelhushåll utformades följande frågeställning: ”Vilken reklamkanal av annonsering, direktreklam, tv- och radioreklam skapar störst uppmärksamhet och intresse hos singelhushållen i en medelstor stad, där avsändaren är en livsmedelshandlare?” Undersökningen var för oss relevant eftersom det tidigare inte utförts någon undersökning av denna målgrupp och för att singelhushållen idag växer i antal. Teorierna som användes i denna rapport handlade om hur företag med hjälp av marknadskommunikation kan nå ut till sina konsumenter. Det står om vad reklam är och i vilka kanaler den kan förmedlas. Det går också att läsa om vad målgrupp är hur den används. I metoden beskrivs det tillvägagångssätt vi valde för vår undersökning. Den första undersökningen som gjordes var en kvantitativ ndersökning där etthundra singelhushåll tillfrågades om vilken reklamkanal som skapade störst intresse och uppmärksamhet hos dem. I den kvalitativa undersökningen genomfördes en fokusgruppsintervju med fem deltagare. De gav en djupare bild av vad singelhushåll kan anse om reklam. Slutsatserna som drogs av resultatet var att tv var den reklamkanal som skapade störst uppmärksamhet och intresse hos målgruppen singelhushåll. Rekommendationerna till livsmedelsbutikerna var att de bör se singelhushållen som en egen målgrupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)