Intern reflektion om hållbarhet : En fallstudie om hur medarbetare upplever hållbarhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

Sammanfattning: Hållbarhetskonceptet utvecklades som svar på intressenternas krav och alla intressenter är viktiga, men medarbetarna är bland de viktigaste i att föra företags hållbarhetsarbete framåt. Tidigare forskning på medarbetarnas uppfattning om hållbarhet i den kvalitativa vetenskapliga kontexten är däremot inte väl utforskad. Syftet med studien är därmed att beskriva medarbetares perspektiv på hållbarhet i ett statligt gruvföretag. De teoretiska utgångspunkterna var att undersöka vad medarbetarna förknippade med hållbarhet och företaget, hur de upplever kommunikationen om hållbarhet samt hur de upplever sig involverade i hållbarhetsarbetet. Forskningsfrågorna blev därmed “Hur upplever medarbetare kommunikationen om hållbarhet på företaget?” och “Hur upplever medarbetare att de involveras i hållbarhetsarbetet på företaget?”. Tidigare forskning inom ämnet samt en kommunikationsstrategi användes för att analysera empirin. I studien framkom det att kommunikationen om hållbarhet inom företaget sker i stor utsträckning via envägskommunikation eller asymmetrisk tvåvägskommunikation. Företaget hade därmed behövt lyssna mer på de anställda. Medarbetarna upplever även att alla inte får samma förutsättningar via rätt utbildningar och att företaget har utmaningar att kommunicera ut hållbarhetsmålen enhetligt. Ett sätt att förbättra kommunikationen är via fysiska träffar enligt tidigare forskning. Hållbarhet är även ett svårtytt begrepp tycker medarbetarna. Förslag till fortsatt forskning är att undersöka hur företag ska arbeta för att effektivare engagera medarbetarna i hållbarhetsarbetet på ett bättre sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)