Läsning och resonemang vid elevers arbete med textfrågor i matematiken : Betydelsen av lässtöd för elevers resonemangsförmåga under arbetet med textfrågor i matematiken

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Denna studie undersöker om stöd vid läsningen av textbaserade matematikuppgifter har betydelse för elevers resonemang när de sedan löser uppgiften. Studien riktar sig mot elever i årskurs 4-6. De typer av resonemang som undersöks är imitativa och kreativa matematiska resonemang. Sex par elever i årskurs 6 fick arbeta med att läsa och lösa en textbaserad matematikuppgift. Innan de började med uppgiften fick tre av paren lässtöd i form av en genomgång av två lässtrategier som de uppmanades att använda vid läsningen av uppgiftstexten. Efter genomförandet analyserades huruvida eleverna kom fram till rätt svar på uppgiften, vilka lässtrategier eleverna använde vid läsningen av uppgiftstexten och vilken typ av resonemang de använde vid arbetet med att lösa uppgiften. Resultatet visar att de elever som fick lässtöd använde de lässtrategier som ingick i lässtödet vid läsning av uppgiftstexten och av kreativa matematiska resonemang vid arbetet med att lösa uppgiften. De par som kom fram till rätt svar på uppgiften hade fått lässtöd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)