Marknadsföringsstrategier : ett sätt att synas

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

Sammanfattning: Konkurrensen inom klädbranschen är hård och det finns många stora aktörer på marknaden. Småföretag har begränsade resurser till skillnad från de stora aktörerna, det blir därmed viktigt för dem att använda sig av kostnadseffektiva metoder för att kunna nå ut till kunderna. Marknadsföring är en avgörande del när det gäller överlevnad och expandering. Många aspekter spelar in när det handlar om företagens framtid, allt från hur man positionerar sig till hur effektivt man använder sig av marknadsföringsmixen. Det gäller att synas och att få kundens uppmärksamhet samt få kunderna till återköp. Vet inte din specifike kund att din produkt finns är det mycket enkelt – den existerar helt enkelt inte för konsumenten.Vi har undersökt, analyserat och jämfört olika marknadsföringsstrategier samt tittat på hur utvalda modeföretag tillmpar dessa i sin verksamhet idag. Därefter jämförde vi dem med varandra och med den teori vi tagit fram. Detta för att se likheter och skillnader hos företagen och mellan teorin och empirin.Vi hoppades med detta arbete kunna använda oss av våra teoretiska kunskaper vi fått genom vår utbildning och att tillämpa dessa på bästa sätt i studien.Competition within the clothing industry is intense and there are many big players on the market. Small companies have limited resources, unlike the big players, it is important for the small companies to use cost effective methods to reach out to their customers.Marketing is a crucial part in the survival and expansion. Many aspects come into play when it comes to companies' future, everything from how to position themselves to how they make use of the marketing mix in an effective way. You have to be seen and get customer's attention in order to get the customers to purchase. Doesn’t your specific customer know that your product exist, it is very simple - it simply do not exist for any consumer. We have examined, analyzed and compared various marketing strategies and how fashion companies apply them in their business process today. Then we compared them with each other and with the theory we have developed to see the similarities and differences among firms and between theory and empiricism.We hoped that our theoretical knowledge that we have gained through our education could make use for the research project, and that we can apply them in every step of the process.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)