Inköp är medicinen : En analys av hur konkurrenskraft skapas med hjälp av inköp på den svenska apoteksmarknaden.

Detta är en Kandidat-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Författare: David Brndusic; Eric Danielsson; Lucas Langå; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Examensarbete, handelsekonomprogrammet, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, Kalmar, 2FE60E Företagsekonomi III Ledning och utveckling i handelsföretag, VT2011. Författare: David Brndusic, Eric Danielsson och Lucas Langå Handledare: Christine Tidåsen Datum: 2011-05-30   Titel: Inköp är medicinen - En analys av hur konkurrenskraft skapas med hjälp av inköp på den svenska apoteksmarknaden   Bakgrund: Det svenska apoteksmonopolet avskaffades år 2009, sedan dess har flera kedjor etablerat sig på marknaden (Apoteket AB årsredovisning 2009). Delar av Apoteket AB såldes av till privata aktörer för att undvika en för stor marknadsandel, de är dock fortfarande marknadsledande. Marknaden präglas nu av fri konkurrens och det har därför blivit allt viktigare att skapa sig konkurrensfördelar för att få en starkare marknadsposition. Inköpet är direkt kopplat till företagens resultat, vilket påverkar hur mycket de har råd att investera för att bli mer konkurrenskraftiga (Gadde & Håkansson, 1998).   Syfte: Syftet med uppsatsen är att på ett tydligt sätt skapa en förståelse för hur de professionella kedjorna på den svenska apoteksmarknaden arbetar med inköp för att skapa konkurrensfördelar.   Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie utförd på tre professionella kedjor på den svenska apoteksmarknaden. Alla kedjor har olika stora marknadsandelar, bakgrunder och därmed olika förutsättningar. Den empiriska datainsamlingen har skett genom intervjuer med nyckelpersoner i de utvalda apotekskedjorna.   Slutsats: I uppsatsen har vi formulerat en rad slutsatser baserat på insamlad data och de processer som sker i inköpsverksamheten. Vi har kunnat identifiera att inköpsfunktionen för de kedjor som vi analyserat är av strategisk art då de tänker långsiktigt. Genom att effektivisera processens alla delar samt att lägga större vikt vid avtalsförhandlingar arbetar kedjorna för att sänka sina kostnader rörande inköp. Med hjälp av en egenkonstruerad modell har vi illustrerat kedjornas arbetssätt och hur de skapar konkurrensfördelar i inköpsprocessen. I varje delprocess har vi identifierat arbetssätt som har en kostnadsbesparande effekt. Dessa kostnadsbesparingar kan senare investeras för att öka värdet för slutkunden, det vill säga öka sin konkurrenskraft.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)