Empati i förskolan : Förskollärares uppfattningar kring hur de arbetar för att stötta utvecklingen av barns empatiska förmåga

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Författare: Sandra Sonnebro; [2023]

Nyckelord: Barn; Empati; Förskola; Förskollärare; Utbildning;

Sammanfattning: Empati är en grundläggande mänsklig förmåga där vi kan känna med andra. När vi delar andras lidande vill vi också att lidandet ska upphöra. Förskolan är en viktig arena där många barn möts och spenderar en stor del av sin tid. Förskollärare har en avgörande roll när det kommer till hur utbildningen ska ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga till empati. Tidigare forskning visar att förskollärare har stor inverkan på de yngre barnen genom att de själva i sitt förhållningssätt är förebilder. Studiens syfte är att bidra med förskollärares uppfattningar kring hur de stödjer utvecklingen av barns empatiska förmåga. För att kunna ta reda på hur förskollärare arbetar för att stödja barns empatiska förmåga har sex förskollärare deltagit i semistrukturerade kvalitativa intervjuer. Dessa intervjuer transkriberades och analyserades med hjälp av en innehållsanalys och därefter framkom ett resultat. I resultatet framgår det att förskollärare stödjer utvecklingen av barns empatiska förmåga genom att agera förebild, rikta uppmärksamheten mot den andre och reflektera, omsätta reflektion i handling och uttrycka känslor genom lek, böcker sagor och drama, undervisa empati samt genom att visa empati via verbal och fysisk tillgivenhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)