Inkludering av nyanlända elever i idrott och hälsa : Lärares uppfattningar om inkluderande undervisning av nyanlända elever i ämnet idrott och hälsa.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Den svenska skolan har upplevt en ökad andel nyanlända elever i undervisningen vilket ställer krav på inkludering av de nyanlända eleverna. Denna studie avser att öka förståelsen för inkluderingsproblematiken av nyanlända elever i årskurs 7-9 i ämnet idrott och hälsa. Studien har genomförts med kvalitativa intervjuer med sex lärare i idrott och hälsa. I intervjuerna framkom det att inkludering enligt lärarna var att de nyanlända eleverna ska kunna delta utifrån sina egna förutsättningar. I lärarnas utsagor framkom även att lärarna både använder sig av integrerande och inkluderande undervisning. Bland de strategier som lärarna sade sig använda för att lyckas med inkludering av de nyanlända eleverna, var det att behandla de nyanlända eleverna som alla andra elever samt att använda övningar och aktiviteter som kan genomföras parvis och i grupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)