Controller Area Network : Möjlig CAN-buss lösningar inom entreprenadbranschen
Sammanfattning: Företaget engcon Nordic AB producerar redskap till entreprenadbranschen, där tiltrotator är hjärtat i deras verksamhet. För att förbättra användningen och förenkla installationen har en litteraturstudie gjorts som tittar på två delar, funktionen kring CAN-buss som grund för ett kommunikationssystem, och olika högre lager protokoll som byggs ovanpå CAN. Varför CAN-buss skapades och hur systemet fungerar är viktiga att förstå för att kunna titta på dem ovanliggande lager, kallade HLP (Higher Layer Protocol). HLP ger ett slags maskin-människa gränssnitt att arbeta emot. Typer av HLP kan vara J1939, ISOBUS eller annan. CAN-buss är den de facto standarden vad gäller fordonsnätverk där ECU:er, kallad noder, kommunicerar på en gemensam kommunikationsstam, kallad buss. För att göra detta har en snillrik teknik tagits fram för att prioritera meddelanden mellan noder, som ger datamässigt förlustfri medling. CAN-buss har även ett avancerat feldetekteringssystem på kommunikationen som ger den dess robusthet i krävande miljöer. Vad gäller olika HLP finns en mängd av dessa inom olika branscher. Alla har de gemensamt att de bygger upp ett mer eller mindre användarvänligt gränssnitt som går att implementera ovanpå CAN. Inom till exempel jordbruket använder man i hög utsträckning ISOBUS som är en egen branschstandard som delvis ser förbi konkurrensen inom sektor för att bygga ett enkelt, användarvänligt system som gynnar slutkunden på bästa sätt. Inom automation används istället CANopen, som är ett öppet system som tillåter hög interoperabilitet mellan olika enheter med så kallad profilering. Ett sista system som används inom en rad olika branscher heter CanKingdom och är det mest anpassningsbara systemet inom denna studie. För att få reda på mer branschspecifik information kring lösningar och problem gjordes även en intervjustudie inom projektet. Här intervjuades personer aktiva inom olika företag som jobbar med CAN baserade system på något sätt. Intervjuerna gjordes för att titta på relevanta problem inom deras specifika område. Som resultat specificeras fyra alternativ som projektägaren bör titta vidare på för att hitta ett system som passar dem. Det bygger på alternativ som antingen kräver access till befintlig J1939 buss, eller att bygga en mer eller mindre adapterad modell byggd på ISOBUS, CANopen eller CanKingdom.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)