Möjligheter och hinder för utomhusvistelse på förskolan : Faktorer som påverkar möjligheten för förskollärare att vistas i olika utomhusmiljöer med förskolegruppen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om förskollärares uttrycka tankar och erfarenheter gällande vilka faktorer som möjliggör eller hindrar förskollärare att erbjuda barnen vistelse i olika utomhusmiljöer. Den teori som arbetet utgår ifrån är den ekologiska systemteorin. Metoden som använts för att inhämta och bearbeta data har varit kvalitativ intervju och tematisk analys. I denna studie framkommer det att flera förskollärare upplever att olika väderförhållanden, stora barngrupper, personalbrist samt tidspress av olika anledningar, hindrar deras möjligheteratt ta sig i väg till olika miljöer utanför förskolans gård. Samtidigt visar studien att de flesta förskollärarna upplever förskolegården som bristfällig ur flera aspekter, kopplat till barns hälsa och utveckling. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)