”Syns du inte, finns du inte” : en kvalitativ studie i ungas jagbildning på Instagram

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Författare: Christina Malmgren; Rebecka Norman; [2016]

Nyckelord: Social Sciences;

Sammanfattning: Antalet användare av sociala medier ökar ständigt och dessa blir en del av allt fler individers vardag (IIS, 2015). I takt med detta blir även debatten om hur unga påverkas av denna synlighet och hur de hanterar den uppmärksamhet de ställs inför på sociala medier allt mer aktuell. Sociala medier är inte enbart verktyg för oss att kommunicera med andra, utan även verktyg för oss att forma jaget. De ger oss i viss grad möjlighet att påverka hur vi framställs av andra, men oändliga möjligheter att skräddarsy den bild vi själva förmedlar via våra konton. Denna uppsats undersöker hur unga anpassar sig efter den uppmärksamhet de ställs inför på det bildorienterade sociala mediet Instagram. Vi undersöker även hur denna nya “synlighet” och hanteringen av den kan ha bidragit till att individen blivit sitt eget personliga varumärke - hur jaget kommodifieriserats. För att göra detta tar vi avstamp i samhällsprocesser som digitalisering och individualisering. Vi har använt oss av kvalitativa samtalsintervjuer med fyra aktiva användare av Instagram och sedan analyserat den empirin utifrån relevanta teoretiska perspektiv och begrepp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)