Idrottens trygghet och normer från lärarens perspektiv : En undersökning om lärares förståelse av trygghet och normer i ämnet idrott och hälsa

Detta är en M1-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Författare: Ludvig Möller; Rasmus Åkerman; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte & frågeställning Syftet med denna studie är att undersöka idrottslärares upplevelser och perspektiv i relation till elevers trygghet och normerna om fysisk aktivitet som rör barn och unga. Uppsatsen utgår från ‘‘Hur positionerar sig idrottslärare när det kommer till normer om att vara fysiskt aktiv?’’ och ‘‘Hur positionerar sig idrottslärare när det kommer till trygghet under idrottslektioner?’’ som frågeställning. Metod Uppsatsen har genomförts med en kvalitativ ansats och intervjuer för att samla empiriskt material. Då syftet med denna uppsats är att komma åt berättelser och perspektiv från idrottslärare så har urvalet varit att intervjua idrottslärare som varit aktiva i yrket under ett par års tid, för att de ska ha erfarenhet och förståelse för hur tryggheten och normerna uttrycks i klassrummet. Analysen för studien kommer utgå från begreppet positionering, där positioneringsteorin används som ramverk för att specificera fokuset på vilken position lärarna tar i deras berättelse. Resultat Positioneringen lärarna antog om normer var i grunden negativ. Normer i sig upplevs vara något negativt som uppstår i klasser och påverkar undervisningen, samt eleverna negativt. Däremot positionerade sig lärarna med en positiv inställning till trygghetsarbetet. Till skillnad från normer var detta något de ansåg sig ansvariga för att bidra till, samtidigt som trygghet anses vara en förutsättning för att en god undervisning skulle kunna ske. Det som framgick var också att trygghet och normer båda är påverkade av relationerna inom klassen samt mellan eleverna och läraren, där lärarna anser att relationsbyggande är grunden för både en trygg miljö och för att motverka negativa normer i klassrummet. Slutsats Lärarnas berättelser och positioneringar vittnar om att norm och trygghetsarbetet är viktigt för att utveckla skolans undervisning där normer ofta relateras till något negativt eleverna tar med sig in på lektionerna, medan trygghet ses som något lärarna är ansvariga för. Att bygga goda relationer mellan alla berörda anses vara lösningen till problemen som kan uppstå. Detta skulle resultera i att fler elever kan delta aktivt på idrottslektionen utan ångestkänslor och rädsla för att vara utpekad som sämre än någon annan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)