En lämplig barngrupp?! : En kvalitativ studie kring avgörande faktorer för storleken i barngruppen samt hur det pedagogiska arbetet anpassas.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Vad innebär begreppet lämplig barngruppsstorlek? Detta är något vi vill klargöra i denna undersökning. Rapportens syfte är att undersöka utifrån två perspektiv. Det första perspektivet handlar om bestämmelser från förskolechef, stat och kommun, det andra handlar om pedagogernas arbetssätt i praktiken. Frågeställningarna berör faktorer som påverkar besluten om en lämplig barngruppsstorlek i förskolan och även hur pedagogerna arbetar i verksamheten med barngruppsstorleken som utgångspunkt. Detta undersöks genom sex stycken kvalitativa intervjuer av både förskolechefer och pedagoger på två förskolor, genom att intervjua både förskolechefer och pedagoger kan resultatet få ett bredare resultat. Studiens resultat visar att budgeten har en stor inverkan på barngruppens storlek i förskolan och att pedagogerna arbetar med gruppindelning som arbetssätt, bland annat för att varje individ ska komma fram i den stora gruppen. Vi har kommit fram till att det finns flera sätt att hantera en stor barngrupp, inte enbart genom att sträva efter ett minskande av antal barn i gruppen på förskolan. Begreppet lämplig barngruppsstorlek är något som är ett oklart begrepp och det är flera faktorer som påverkar hur stor barngruppen upplevs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)