System och verktyg för identifiering av elever med särskild begåvning - en kvalitativ innehållsanalys av handlingsplaner i svenska kommuner

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Elever med särskild begåvning och deras behov av stimulans och utmaningar i skolan har uppmärksammats på olika sätt i Sverige under de senaste åren. Flera kommuner har författat handlingsplaner med riktlinjer för hur arbetet med dessa elever ska gå till. En del i skolornas arbete med elever som har särskild begåvning består av att ta reda på vilka de är, trots att det inte alltid verkar vara enkelt. Denna studie har som avsikt att bidra till ökad kunskap kring identifiering av elever med särskild begåvning. Metoden kvalitativ innehållsanalys används för att undersöka, beskriva och analysera innehållet i några kommuners handlingsplaner (n=13). Studien anknyter till aktuell forskning om ämnet och har en teoretisk utgångspunkt i den specialpedagogiska teorin som utforskar hur skolan ser på elever samt deras lärande och utveckling ur olika perspektiv. Andra teoretiska utgångspunkter som används för att förklara särskild begåvning är The Three Ring Conception of Giftedness samt The Differentiated Model of Giftedness and Talent. Frågor som studien ämnat besvara är hur särskild begåvning beskrivs, vilka system och verktyg för att identifiera elever med särskild begåvning som föreslås i handlingsplanerna och hur valet av fokus i handlingsplanernas beskrivningar och sätten de är formulerade tolkas i relation till specialpedagogisk teori.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)