Selfie med Syfte: Influencers som aktivister

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Examensarbetets titel: Influenceraktivism - En kvalitativ studie med narrativ ansats för att ta del av svenska konsumenters upplevelser när influencers använder varumärkesaktivism i sitt varumärke. Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Elma Hrnjic och Sandra Emelie Sjöström Handledare: Sofia Ulver Nyckelord: Influenceraktivism, Varumärkesaktivism, Konsumentupplevelser, Influencer, Varumärkesautenticitet Syfte: Det övergripande syftet med studien är att undersöka svenska konsumenternas upplevelse när svenska influencers engagerar varumärkesaktivism i sina kanaler på sociala medier. Frågeställning: Hur upplever svenska konsumenter influencers personliga varumärke när de engagerar sitt varumärke i varumärkesaktivism? Metod: Genom en kvalitativ metod och en narrativ ansats har empiri samlats in genom narrativa och semistrukturerade intervjuer för att ta del av berättelser från informanter som sammanfattas i tema, analyserats och tolkats. Teoretiska perspektiv: Den teoretiska referensramen i studiens består av: influenceraktivism, konsumentbeteenden, varumärkesaktivism. Empiri: Empirin är baserad på fem narrativa och semistrukturerade intervjuer på konsumenter födda i Sverige, som får återge sin berättelse om när deras favorit influencer började engagera sig med influenceraktivism. Resultat: Studien visar att det finns en komplex och varierande upplevelse när influencer engagerar sitt personliga varumärke i influenceraktivism. Resultatet visar även att äkthet och kontinuitet är avgörande i konsumenternas upplevelse och understryker vikten av ansvarsfull och äkta engagemang, om influenceraktivismens ska upplevas positivt. Slutsats: Slutsatsen av undersökningen resultera i en djupare förståelse av de komplexa upplevelserna svenska konsumenterna berättade om influenceraktivism. Konsekvens och autenticitet i är en väsentlig nyckelfaktor inom lyckad influenceraktivism och avgörande för hur svenska konsumenter upplever och värderar influencers personliga varumärke. Även om konsumenten inte delar influncerns exakta värderingar, kan autenticitet fortfarande leda till en positiv upplevelse även om det slutar i att konsumenten slutar följa influencern. Influencer måste därmed vara medvetna om deras roll och ansvar i samhället och den påverkan som de besitter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)