Lönsamhet med CSR hosMAX Hamburgare

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Samuel Nisell; Roni Kaya; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: När företag engagerar sig i CSR-frågor främjar det miljö och samhälle. Denna rapport utreder hur CSR-arbetet också kan gynna företaget ur ett ekonomiskt perspektiv. Rapporten behandlar hamburgerkedjan Max Hamburgares hållbarhetssatsning och besvarar frågorna: • Är Max Hamburgares CSR-arbete ekonomiskt lönsamt för dem själva? • Är någon/några av Max Hamburgares CSR-åtgärder förlust- respektive vinstaffärer? För att besvara frågorna har en omfattande studie kring ämnet och företaget genomförts med internet som största hjälpmedel. Kompletterande telefonintervjuer har utförts med Max Hamburgares hållbarhetschef för att få djupare kunskap samt konfirmerande uppgifter. För att studera konsumentens påverkan av Max Hamburgares CSR-arbete har även en enkätstudie med 137 deltagare utförts. Sammanfattningsvis har Max Hamburgare satsat mycket pengar på CSR-åtgärder som på antingen kort eller lång sikt är ekonomiskt lönsamma. Samtidigt är flera CSR-åtgärder kostnader för företaget. Satsningen på hållbarhet har lett till ett stärkt varumärke. Detta räcker dock inte för att skapa merförsäljning av hamburgare i restaurangerna. Något tydligt samband mellan Max Hamburgares framgång och CSR-arbetet är inte funnet. Men CSR har blivit en del av deras affärsverksamhet. Det gynnar samhället och miljön runt omkring dem och samtidigt har de ökat sin omsättning och vinst för varje år sedan CSR-satsningen inleddes.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)