I gränslandet mellan dubbla uppdrag : - En studie om fritidshemspersonalens arbetsmiljö

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka fritidshemspersonalens arbetsmiljö utifrån deras olika arbetsuppgifter under skoldagen. Val av frågeställning grundar sig i observationer under verksamhetsförlagda kurser under utbildningen, samt av den bild av fritidshemmet som lyfts fram i media och på sociala medier. Studien bygger på en kvalitativ forskningsmetod genom en intervjustudie med sju deltagande respondenter. Vi använde oss av semistrukturerade intervjuer där vi utgick från en grundmall med olika teman och öppna frågor för att kunna vara flexibla och ha möjlighet att ställa följdfrågor. De teoretiska begrepp som är centrala för studien är ramfaktorteori och KASAM. Resultatet av empirin tyder på att det är ramfaktorer som till stor del påverkar respondenternas arbetsdag och arbetsmiljö, men även andra aspekter inom KASAM som begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet spelar in. Studiens syfte var också att jämföra de olika dubbla uppdrag fritidshemspersonal kan ha för att se om och i så fall hur arbetsuppgifterna skiljer sig åt ur arbetsmiljösynpunkt. Ur den aspekten är respondenterna samstämmiga i sin upplevelse. Det är olika utmaningar inom de olika uppdragen som gör att situationen upplevs som påfrestande, vilket påverkar såväl fysiskt som psykiskt mående.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)