Magiska Ögonblick – En undersökning av meningsfullhet i teaterarbetet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

Sammanfattning: I detta självständiga arbetet undersöker jag vad som skapar ritning och motivation på ett personligt plan för mig som skådespelare. Utgångspunkten är min egen konstnärliga praktik och det behov jag har att undersöka vad som driver mig och skapar energi när jag står framför en publik som skådespelare. Min metod är att intervjua personer från olika yrkesområden inom scenkonst som jag anser har just det jag söker för att undersöka vad som driver dom och på så sätt påverkas och inspireras i det egna sökandet.. Jag intervjuar skådespelaren David Fukamachi Regnfors, skådespelaren och producenten Katta Pålsson, dramaturgen Emma Bexell, samt pedagogen och regissören Michael Norlind. I mitt arbete som skådespelare har drivkrafterna förändrats under åren. I takt med ökade insikter kring de krav och utmaningar man ställs inför som skådespelare har pojkdrömmen om berömmelse blivit otillräcklig som motivation. Till viss del har den motivationen bytts ut till en som handlar om hantverksmässiga och konstnärliga resultat, - att göra ett gott arbete. När jag under min praktikperiod mötte ungdomspublik som inte alls var intresserad av föreställningen, märkte jag att jag var mer beroende av yttre stimulans än jag trott. Den insikten blev gjorde att jag började fundera på vad som driver skådespelare och andra konstnärer att möta publik och vad så småningom vad som var viktigt för mig personligen när jag stod på scenen. . Vad strävade skådespelare efter att uppnå under själva publikmötet? Det ledde mig så småningom fram till min frågeställning ”Vad är det jag vill uppnå som scenkonstnär som gör arbetet meningsfullt (både?)för mig själv och publiken?” Mitt undersökande arbete resulterade i att jag fick en tydligare förståelse för vad jag upplever vara teaterns uppgift och hur jag som skådespelare kan bidra till denna uppgift.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)