Effektivisering av det interna flödet på Godsmottagningen : Autoliv Sverige AB

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Ingenjörshögskolan

Författare: Cecilia Alexandersson; [2009]

Nyckelord: internt flöde; godsmottagning;

Sammanfattning: Autoliv koncernen är ett högteknologiskt globalt företag med ca 42 000 anställda i 32länder världen över. Företagets vision är att drastiskt reducera trafikolyckor, trafikskadoroch olyckor med dödlig utgång. Examensarbetet utfördes på koncernens dotterbolagAutoliv Sverige AB i Vårgårda (ALS) med syftet att hitta förbättringar, som germöjligheter till en effektivare godsmottagning och utökad kapacitetsutnyttjande. ALSproducerar i huvudsak airbags och specialkomponenter och har ca 1000 anställda.Examensarbetet inleddes med en förundersökning på godsmottagningen. De metoder somanvändes har varit intervjuer, enkäter och andra uppföljningsblanketter. Enkätsvaren ochanalyserna gav information om de problem, som påverkar materialflödet pågodsmottagningen och vilka veckodagar som arbetsbelastningen var extra tungt ochstressigt. Dessutom genomfördes också transportanalys avseende inleveransfönster för attstämma av hur väl leverantörer och transportörer följer dessa.Resultatet av förundersökningen presenterades företagets referensgrupp för att besluta omexamensarbetets fortsatta inriktning. Gruppen beslutade att den fortsatta analysen skullefokusera på de svenska leverantörerna och de tre slingrutterna i Sverige. Analysenbekräftade att slingbilarna i dagsläget inte utnyttjas optimalt och har således outnyttjadkapacitet kvar, som varierar mellan 1/3 och 2/3 av lastutrymmet. Företaget kommer attarbeta vidare med optimeringsfrågan och i möjligaste mån komplettera med flera svenskaleverantörer och finslipa transportsträckorna efter att examensarbetet avslutats, vilketkommer med stor sannolikhet att resultera i kostnadsbesparingar.I samband med analys av godsmottagningen konstaterades behovet av att generelltförbättra medarbetarnas förstående för orsak och verkan av sitt handlande så att alla kanse verksamheten i ett bredare perspektiv. Det kan exempelvis handla om att förstå vilkakonsekvenser en bristfällig upphandling kan innebära för godsmottagning ochproduktionen. Organisationen är ett team där alla ska arbeta mot ett gemensamt mål ochförsöka förstå varandras arbetssätt, processer och arbetssituation. Ledning, styrning ochuppföljning är viktigt för att bland annat kunna se hur leverantörssamarbetet fungerar.Företaget har utomordentligt bra dokumentation i form av standarder hur samarbetet skase ut, men frågan är hur väl regelverket efterlevs i verkligheten.Författaren rekommenderar att ALS fullföljer uppföljning av leverantörssamarbetet ochåtgärdar de affärsrelationer som inte är tillfredsställande. Trimning av leveransfönster ärockså en möjlighet för att kunna skapa ett jämnare materialflöde, vilket dock måsteharmonisera med produktionens JIT-filosofi (Just In Time). I samband med denna analysrekommenderas också en genomgång av eventuella justeringsbehov av bemanningen pågodsmottagningen. Optimering av slingbilarna är nödvändigt för att kunna uppnåkostnadsbesparingar dels genom att upprätta mer effektiva transportsträckor och delsgenom att maximera lastvolymer genom att i möjligaste mån komplettera med flersvenska leverantörer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)