Matematik i förskolan och förskoleklassen – likheter och skillnader En studie om hur ett antal lärare i förskolan och förskoleklassen arbetar med matematiken och barns tidiga taluppfattning

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Den här studien handlar om hur lärare i förskolan och förskoleklassen arbetar med matematik och barns tidigataluppfattning. Syftet har varit att synliggöra likheter och skillnader i hur ett antal lärare beskriver sitt arbetssätt iförskolan och förskoleklassen gällande matematik och barns tidiga taluppfattning. Val av metoder består avenkätundersökning där två förskolor och fem förskoleklasser i två olika skolor ingår samt observationer i enförskola och två förskoleklasser. Informanternas enkätsvar och observationer analyserades utifrånundersökningsfrågor med stöd i tidigare forskning om barns matematiklärande. Analys av resultatet är upplagt påså sätt att jämförelse mellan förskolan och förskoleklassen samt inom samma praktiker står i fokus. Detta för attsynliggöra likheter och skillnader mellan dessa praktiker vilket också är syftet med studien. Resultatet visar påatt det arbetas på ett medvetet sätt gällande matematik i både förskolan och förskoleklassen även om det skiljersig i hur arbetet går till. Grundläggande taluppfattningen är något som samtliga lärare lyfter fram i sitt arbetemed barnen och några menar även att den utgör grunden för den fortsatta förståelsen av matematiken. Iförskoleklassen arbetas mer skolförberedande vilket inte kan urskiljas i lärarnas arbetssätt i förskolan. Dennastudie kan hjälpa lärare och förskollärare i sin yrkesroll eftersom det ligger i lärares uppdrag att ge barnmöjlighet till positiva möten med matematiken både i förskolan och i förskoleklassen. Att vara en medveten ochlyhörd lärare som har förmåga att ta barns perspektiv, utgå ifrån barns sätt att tänka och ge dem möjlighet tilllustfyllt lärande lyfts fram i studien. Under arbetets gång har jag fått möjlighet att utveckla förståelse förvetenskapligt förhållningssätt vilket har stor betydelse för läraryrket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)