Religionskunskap och läroplan : En analys av skolans förändring genom tiderna

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

Författare: Maria Karlberg; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Allt eftersom samhället utvecklas, utvecklas även skolan eftersom skolan ska vara enhetlig med tiden vi lever i. Detta innebär stora förändringar inom skolväsendet och är mer eller mindre omöjliga att förutse. Dessutom innebär detta stora utmaningar för lärarkåren eftersom de bestämmande instanserna, det vill säga våra politiker, inte är insatta i utbildningen och således inte heller har den insyn som krävs för ett tillfredställande resultat.      Problem uppstår när uppmaningar i läroplanen motsäger varandra, exempelvis att den svenska skolan skall vara icke-konfessionell men samtidigt stämma överens med den etik som förvalts av kristen tradition och hur kristendomen i Religionskunskap 1 fortfarande har en särställning i förhållande till de övriga världsreligionerna. Det är därför centralt att människor med insyn i yrkets verksamhet har förståelse för dess syfte och mål samt besitter en analytisk förmåga och aktivt deltar i processen som är skolans utveckling.      Även om det är svårt att förutse framtida förändringar, kan man genom historien se hur skolan har reformerats parallellt med samhällets utveckling för att få en fingervisning om hur skolans utveckling kan komma att te sig. För att öka förståelsen för de förändringar som ligger i framtiden är det således nödvändigt att se tillbaka på historien och det är i denna historiska förändring som detta arbete har sitt fokus.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)