Vad är teknik och varför behövs det? : Niondeklassares uppfattningar om teknik och dess relevans

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Sammanfattning: Teknik är idag ett brett begrepp som innefattar många områden och antalet teknikområden ökar varje dag i takt med teknikens utveckling. Samtidigt pekar forskningen på ett lågt intresse för teknik i skolan bland elever. Forskningsresultaten är oroande, då tekniken och teknisk kompetens är vital för det moderna samhället. Men stämmer det verkligen att många elever inte är intresserade av teknik? Eller kan det vara så att intresse för teknik finns, dock inte för tekniken i skolan? Syftet med denna uppsats är att undersöka elevers olika uppfattningar om teknik och teknik i skolan. För att svara på syftet har två forskningsfrågor formulerats: (1) På vilka olika sätt uppfattar elever teknik? (2) Vilka olika syften med teknik blir tydliga i elevernas beskrivningar av teknik i skolan? Studien utförs med hjälp av en fenomenografisk ansats, där elevers olika sätt att uppfatta teknik analyserats. För att vidare förstå elevernas olika förståelser av syften med teknik i skolan och dess relevans i deras framtid. Roberts kunskapsemfaser, som är tolkningar av vilken typ av kunskap som förmedlas till eleverna under undervisning, används som ett analysverktyg. Datainsamlingen skedde genom kvalitativa och semistrukturerade intervjuer utförda i fokusgrupper. Totalt intervjuades 14 elever, varav 8 tjejer och 6 killar, från årskurs 9 i en grundskola i södra Sverige. Resultatet från studien visar att elevernas olika uppfattningar av teknik ryms inom tre kategorier: Fysiska föremål, metod eller process och tekniskt tankesätt. Den vanligaste uppfattningen är att teknik består av moderna och elektriska föremål. Vidare visar resultatet på att elevernas syn på teknik i skolan och dess relevans huvudsakligen ryms inom tre kategorier: Fysiska föremål, metod eller process och tekniskt tankesätt. Den vanligaste uppfattningen är att teknik består av moderna och elektriska föremål. Vidare visar resultatet på att elevernas syn på teknik i skolan och dess relevans huvudsakligen ryms inom tre kategorier: Liten relevans, måttlig relevans och stor relevans. I den första kategorin var uppfattningen att förvärvade teknikkunskaper endast var relevant i att kunna möta vardagliga utmaningar och att man inte skulle stöta på tekniken i stor utsträckning i framtiden. I den sista kategorin var uppfattningen att förvärvade teknikkunskaper endast var ett steg in i att fördjupa sig i teknik via framtida utbildning och yrke.Av samtliga deltagande elever fanns det ingen som ansåg att teknik i skolan bidragit till ett lägre intresse för teknik. De flesta ansåg att det fanns något innehåll i teknikundervisningen som bidrog till ett ökat intresse för teknik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)