Omvårdnadsinterventioner för barn med cancer : En litteraturstudie

Detta är en M1-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Introduktion/Bakgrund: Varje år får cirka 300 barn i Sverige en cancerdiagnos, vilket är en förhållandevis liten del av totalt 1,6 miljoner barn. Överlevnaden är hög, och 80% av de drabbade barnen blir botade. Behandlingstiden är dock krävande såväl fysiskt som psykiskt och ställer stora krav på barnet, familjen och de sjuksköterskor som vårdar dem. Barnet genomgår medicinska procedurer som kan medföra obehag. En strävan i omvårdanden är att vinna barnets förtroende och att kunna genomföra procedurer utan tvång. Sjuksköterskan behöver verktyg för att främja familjecentrerad vård med barnets bästa i fokus.  Syfte: Att belysa omvårdnadsinterventioner för barn med cancersjukdom. Metod: En litteraturstudie som genomfördes genom att granska och analysera vetenskapliga artiklar inom området. 11 artiklar valdes ut och redovisas i resultatet. Resultat: De omvårdnadsinterventioner som framkom i bearbetningen av data kunde samlas i tre områden. Dessa var leken som intervention, kommunikativ omvårdnadsintervention, samt avledning som omvårdnadsintervention.  Slutsats: Leken som omvårdnadsintervention är ett användbart fenomen.  Avledning är ett framgångsrikt sätt att kunna genomföra medicinska procedurer med barnets bästa i fokus. Sjuksköterskan har en betydande roll i att framföra information till familjerna och det kan med fördel göras både verbalt, genom video och skriftligen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)