Lärares erfarenheter av fantasylitteratur i svenskundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med arbetet är att undersöka svensklärares erfarenheter av att arbeta med och undervisa om fantasylitteraturen i årskurs 7–9, gymnasiet och Komvux. Vi har använt oss utav Pierre Bourdieus teorier om habitus, fält och kapital och applicerat dessa på lärarnas erfarenheter av fantasylitteratur samt Judith Langers föreställningsvärldar och Viktor Sklovskijs främmandegöringsbegrepp gällande de didaktiska effekterna av fantasylitteraturen. Uppsatsen har en kvantitativ och en kvalitativ ansats. En enkätundersökning med 65 respondenter och 4 kvalitativa intervjuer har varit grunden för resultatet. Resultatet visar att majoriteten av lärare som har använt fantasylitteratur i svenskundervisningen är positivt inställda till dess användande, dock finns det fortfarande viss kritik mot den. Den främsta didaktiska potentialen ligger i fantasylitteraturens främmandegöringseffekt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)