Sökning: "inkluderande syn och arbetssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden inkluderande syn och arbetssätt.

  1. 1. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : För ett inkluderande arbetssätt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Rönngren; Sandra Lennemyr; [2023]
    Nyckelord :communication; inclusive; preschool teachers’ profession; SAAC; signing as augmentative and alternative communication; förskollärarprofession; inkludering; kommunikation; TAKK; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskaper om förskollärares uppfattningar om arbete med tecken som alternativ kompletterande kommunikation (TAKK). Studiens särskilda fokus är förskollärares egna beskrivningar kring hur de använder TAKK i verksamheten dels i syfte att skapa inkluderande lärmiljöer, dels för att möta och kommunicera med individuella barn som ännu inte har ett verbalt språk. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares dilemma med bemötande och inkludering i förskolan : En kvalitativ studie om inkludering och bemötande av barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Eriksson; Tuva Myckelberg; [2023]
    Nyckelord :Teacher s competence; conduct; children with intellectual disabilities; inclusion; everyday situations; Lärarens kompetens; bemötande; barn med intellektuell funktionsnedsättning; inkludering; vardagssituationer;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att undersöka vilka kompetenser som finns hos förskollärare inom förskolans verksamhet för att bemöta och inkludera barn med intellektuell funktionsnedsättning i vardagssituationer. En kvalitativ studie med hjälp av semistrukturerade intervjuer genomfördes för att få information och kunskap om förskollärares syn på kompetenser, bemötande och inkludering kring arbete med barn med intellektuell funktionsnedsättning. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares syn på arbete med rörelse i förskolan, utifrån läroplanstexter : Ett komparativt perspektiv mellan Sverige och England

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Jaqueline Österberg; Rebecca Oskarsson; [2023]
    Nyckelord :Movement and physical education; Policy enactment theory; Preschool; Preschool teacher perspective; Safety.; Förskola; Förskollärarperspektiv; Policy enactment teori; Rörelseundervisning; Säkerhet.;

    Sammanfattning : Studiens syfte ämnar att, genom ett komparativt internationellt perspektiv, undersöka förskollärares syn på arbete gällande barns rörelse i förskolan utifrån den svenska förskolans läroplan (Lpfö18, 2018) och den engelska förskolans läroplan (EYFS, 2021). Detta genom två frågeställningar; Hur ser förskollärare på sitt arbete med rörelse i förskolan, utifrån förskolans läroplan? Vilka likheter och skillnader framträder hos förskollärare i Sverige och i England, i relation till förskollärarnas syn på arbetet med barns rörelse? Studien utgår från ett förskollärarperspektiv genom en kvalitativ metod, inkluderande nio semistrukturerade intervjuer med förskollärare, fyra i Sverige och fem i England. LÄS MER

  4. 4. Hur kan multimodalitet och bildstöd i lärande med VR bidra till en mer inkluderande undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Anja Bisztron Ramneskog; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: Inkludering; Varierat arbetssätt; Minne; Motivation; Multimodal undervisning och Virtual reality;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om hur multimodala verktyg kan bidra till inkluderande undervisning. Fokuset är på bildstöd undervisning där VR (virtuell verklighet) kan vara en möjlighet samt möjliga fördelar det bidrar till undervisningen i grundskolan. Inriktningen är att studera VR-teknikens och bildstöd undervisning för att se effekterna. LÄS MER

  5. 5. Inkludering i förskolan : Förskollärares uppfattningar om arbetet med inkludering i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linn Björk; [2022]
    Nyckelord :phenomenography; preschool; preschool teachers; inclusion; inclusive learning environments; fenomenografi; förskola; förskollärare; inkludering; inkluderandeläromiljö;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with knowledge of how preschool teachers describe the work with inclusion in practice. Based on the purpose, four questions were formulated. The study was based on a phenomenographic method set to highlight variations of conceptions of inclusion and its working methods. LÄS MER