Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : För ett inkluderande arbetssätt i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet

Sammanfattning: Studiens syfte är att bidra med kunskaper om förskollärares uppfattningar om arbete med tecken som alternativ kompletterande kommunikation (TAKK). Studiens särskilda fokus är förskollärares egna beskrivningar kring hur de använder TAKK i verksamheten dels i syfte att skapa inkluderande lärmiljöer, dels för att möta och kommunicera med individuella barn som ännu inte har ett verbalt språk. Arbetet handlar också om deras beskrivningar av de eventuella möjligheter och begränsningar de upplever i detta arbete. Metoden i denna studie är semistrukturerade kvalitativa intervjuer där tio förskollärare intervjuades. För att få en större variation angående deras syn på TAKK valdes förskollärare från fem olika förskolor. Den teori som används i analysen är ett sociokulturellt perspektiv där medierande redskap, scaffolding samt appropriering är begrepp som sätt i relation till resultaten av det empiriska materialet. Resultatet visar stor variation kring förskollärares beskrivningar kring hur de arbetar arbete med TAKK. Vissa använder det kontinuerligt i verksamheten, medan andra använder det mest i rutinsituationer och någon upplever att behovet inte finns att använda TAKK. De flesta förskollärare beskriver att TAKK ger barnen möjlighet att lära sig ett till språk, men att det är svårt att hitta tiden att använda det. Flertalet förskollärare anser att kunskaperna snabbt går förlorade om de inte arbetar kontinuerligt med TAKK.  Vår slutsats är att förskollärare behöver kompetensutveckling, stöttning i arbetet, samt att de behöver arbeta med TAKK kontinuerligt för att kunskaperna ska bibehållas. Ges förskollärarna rätt stöttning kan de i sin tur stötta barnen genom möjligheten att kommunicera genom TAKK. De barn som ännu inte har ett verbalt språk ges fler möjligheter att göra sig förstådda samt ges stöttning i deras språk- och kommunikationsutveckling. Arbetet med TAKK anses ha en positiv inverkan på barnens inflytande och delaktighet i verksamheten. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)