HUR FUNGERAR DEN GENUSMEDVETNA VÄGLEDNINGEN I GRUNDSKOLAN? : En studie om studie- och yrkesvägledares arbete på högstadiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Kristin Eidner; Lina Samuelsson; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Arbetsmarknaden i Sverige är idag könssegregerad, kvinnor och män arbetar inom olika yrken samt i olika typer av verksamheter. Det har länge funnits ett politiskt mål att bryta de här strukturerna när det gäller arbete och studier. Studie-och yrkesvägledningens uppdrag är att hjälpa och stödja elever att göra ett väl underbyggt val inför framtiden. Vårt syfte är att belysa studie- och yrkesvägledares roll i arbetet med genusmedveten vägledning på högstadiet. Vi vill ta reda på hur vägledare förstår könsstereotypa val till gymnasiet samt vilka förutsättningar de upplever att de har för uppdraget att arbeta med genusmedvetna val. Vår studie baseras på 10 kvalitativa intervjuer med studie- och yrkesvägledare verksamma på högstadiet. Resultatet analyserades utifrån Theory of Circumscription, Compromise and Self-creation av Gottfredson (Zunker, 2016) och Careership theory skriven av Hodkinson & Sparkes (1997). Våra resultat visade att vägledarna menade att den genusmedvetna vägledningen gjorde sig bäst i den vida vägledning. Vidare beskrev vägledarna att könsstereotypiska val främst sker till yrkesförberedande program. Flertalet av vägledarna menar att det saknas ett väl fungerande samarbete med ledningen eller övrig personal för att kunna genomföra uppdraget med den genusmedvetna vägledningen och därmed kunna ge eleverna förutsättningar att göra normbrytande val till gymnasiet. Vi har diskuterat att det är viktigt att börja med genusmedveten vägledning tidigt för att kunna påverka könsstereotypiska föreställningar hos eleverna. Därtill är att det viktigt att alla yrkeskategorier på skolan engagerar sig och arbetar med genusmedveten vägledning för att nå ut till alla elever. I framtida forskning ser vi ett behov av att undersöka hur rektorer och lärare ser på sitt uppdrag kring studie- och yrkesvägledning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)