Hållbarhet och varumärke : En analys av Nikeoch H&M:s CSR Strategier

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

Författare: Rohey Secka; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka hur Nike och H&M har använt CSR som en kommunikationsstrategi för att bygga starka varumärken genom deras kollektioner “Move to Zero” och "Buttons with Impact”. Syftet var även att undersöka hur deras CSR strategier har nått ut till konsumenterna ur ett konsumentperspektiv. Studien undersöker hur Nike och H&M har implementerat CSR initiativ i deras kampanjer, hur dessa initiativ har påverkat konsumenternas uppfattning om företagen och deras produkter, samt vilka fördelar och nackdelar som följer med CSR strategier. Genom att undersöka dessa frågor har studien bidragit till en bättre förståelse av hur CSR har implementerats av Nike och H&M, samt hur det har uppfattats av konsumenterna. Studiens utgångspunkt var en kvalitativ metod i form av en multimodal analys för respektive företag samt en kvantitativ metod i form av en enkätundersökning. Resultatet av studien visade att medvetenheten kring företagens CSR initiativ var låg bland konsumenterna och indikerar att företagen möjligtvis inte innehar en effektiv CSR kommunikation som man kan tro. Studien tyder även på att företagen faktiskt implementerar hållbarhetsarbete inom sin organisation men hur kommunikationen och budskapet kring kampanjerna inte nått fram till konsumerande kunder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)