Att förebygga smärta och oro hos barn vid stickrelaterade procedurer : En observationsstudie av barn och sjuksköterskor

Detta är en Magister-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Sammanfattning: Bakgrund: Procedurrelaterad smärta och oro är vanligt hos barn och något som ofta är underdiagnostiserat och underbehandlat. Oro och smärta vid stickprocedurer är något som kan få långsiktiga konsekvenser vid framtida liknade procedurer. Sjuksköterskan som möter dessa barn kan genom olika typer av strategier hjälpa barnet till att potentiellt minska den procedurrelaterade smärtan och oron.    Syfte: Syftet med studien var att undersöka sjuksköterskors väl fungerande strategier för att minska smärta och/eller oro hos barn vid stickrelaterade procedurer.  Metod: En observationsstudie med kvantitativ ansats med icke-experimentellt prospektivt tvärsnitt. I studien genomfördes observationer av sjuksköterskor och barn mellan 4–16 år på två olika barnavdelningar samt självskattning av barnets oro respektive smärta.   Resultat: I studien sågs en signifikant skillnad i självskattad smärta (p=0,003), men ingen signifikant skillnad i självskattad oro (p=0,306). Detta oberoende av vilka och hur många strategier sjuksköterskan använde sig av. Totalt använde sig sjuksköterskorna av 9–17 strategier per barn (median 9,5). Ingen större skillnad kunde påvisas mellan de två avdelningarna.  Slutsats: Det finns ett flertal strategier som kan användas för att lindra smärta och oro vid stickprocedurer hos barn. Flera utav dessa har visat sig effektiva. Studien visar att strategier kopplat till bemötande är de strategier som sjuksköterskan använder sig av mest. Det går dock inte att avgöra vilken specifik strategi som haft störst betydelse för att minska smärta och oro.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)