Mellanrummets substans- Helrymdens filosofi

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

Sammanfattning: För mig som skådespelare är det viktigt att kunna verbalisera och konkretisera vad det är jag gör när jag står på scenen. I mitt undersökande arbete har jag därför sökt efter ett uttryck som på ett bra sätt skulle kunna beskriva vad man kanske kunde kalla “det som är emellan det som är” i en manustext. Jag önskade finna ett begrepp som stimulerar min sceniska fantasi och som för mig kan precisera och förtydliga det jag gör mellan repliker och runtomkring i manus inskrivna scenanvisningar. Undersökandet handlade alltså ur det perspektivet om att söka språksätta en del av min konstnärliga praktik som skådespelare för att bättre förstå och kunna uttrycka det jag gör. Som del av undersökningen tog jag kontakt med språkvårdare (Karin Webjörn) och diskuterade olika förslag. Med inspiration i bildkonsten fann jag också begreppet ”Negative space”.Ett begrepp som i sin tur förde mig vidare in på den japanska filosofin ”Ma”. I samtal med en sakkunnig i ämnet (Ph.D. i japanska och interkulturell coach och rådgivare , Pia Moberg), applicerade jag denna filosofi på min teaterpraktik. I samtalet får jag nya perspektiv och insikter och tillsammans uppfinner vi begreppet ”helrymd”som en beskrivning av just det där “som är emellan det som är”. Jag gör även intervjuer med två yrkesaktiva scenkonstnärer (Mia Höglund-Melin och Erik Holmström) där i samtal med dessa den nyvunna filosofin speglas i relation till det scenskonstnärliga arbetet. Mitt självständiga arbete konkluderas i ett helrymdens manifest och en för mig fungerande praktisk definition av begreppet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)