``Det beror på - leken är så komplex´´ : En studie om hur pedagoger i förskolan skapar förutsättningar för barnens lek

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att beskriva hur pedagoger i förskolan skapar förutsättningar för barnens lek. Denna studie är baserad på kvalitativa intervjuer med sex pedagoger från olika kommuner i mellersta Norrland med olika arbetslivserfarenhet. Utifrån materialet vi samlat in från våra intervjuer har vi sorterat detta i olika teman som kunde utläsas av pedagogernas svar. Därefter analyserade vi materialet med hjälp av diskursanalys för att finna de rådande diskurserna hos pedagogerna. Resultatet visar att pedagogerna i studien anser att leken är komplex och flertydig. Sammanfattningsvis fann vi olika förutsättningar som pedagogerna lyfter kan bidra eller inte bidra till barnens lek . Det beror på situation, pedagogernas synsätt på leken, formandet av barnens lekmiljö, Storlek på barngruppen samt vilken tid pedagogerna ger leken med barnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)