Att studera varumärken utifrån profil,image och identitet : En komparativ fallstudie av Tallink Silja AB och Viking Line AB

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

Sammanfattning: För att särskilja sig från konkurrenterna på marknaden behöver företag idag ett unikt koncept som gör att konsumenterna uppfattar företagets produkter och tjänster som pålitliga och tillfredsställande. Varumärken har fått en allt större betydelse i konsumenternas val av ett företags produkter och tjänster. Detta beror troligtvis på att konsumenter handlar allt mer emotionellt snarare än rationellt, vilket grundar sig i att de vill självförverkliga sig själva. Ett varumärkes styrka och dess värde för ett företag kan mätas på ett flertal sätt. I detta arbete utgår vi från en teoretisk modell som beaktar tre begrepp (profil, image och identitet) vilka i sin helhet bör överensstämma för att ett varumärke ska kunna klassificeras som starkt. I denna uppsats har vi undersökt och jämfört kryssningsföretagen Tallink Silja ABs och Viking Line ABs varumärken genom att studera huruvida företagens profil, image och identitet överensstämmer. Kryssningsbranschen är en växande del av turismindustrin, varför vi ansåg det valda ämnet aktuellt och intressant att undersöka. Val av företag grundas på deras liknande utbud och koncept. Vidare har vi studerat kundernas lojalitet till företaget, för att se om lojaliteten gentemot dem är något som skiljer företagen åt. För att undersöka de tre begreppen används metodtriangulering i form av två intervjuer, observation av företagens webbplats och reklambild utifrån aktuell reklamkampanj samt två enkätundersökningar med sammanlagt 101 respondenter. Efter avslutad studie finner vi att företagens profil, image och identitet i sin helhet överensstämmer och att de undersökta företagen på så vis har starka varumärken. Dock är detta något som i sig inte är särdeles uppseendeväckande i och med att båda företagen har breda profiler. Med detta avses att det inte spelar någon roll huruvida företagens image bland kunderna är splittrad, eftersom den ändå kommer att överensstämma med en del av profilerna då dessa är så pass breda. Vidare tyder enkätundersökningarna på att det inte råder någon avsevärd skillnad mellan företagen då respondenterna varken kunde ange någon skillnad mellan företagen, eller kunde svara på varför de valde det ena företaget framför det andra. Avslutningsvis pekar undersökningen mot att varumärket inte har någon betydelse för kundens val av kryssningsresa, vilket vi tror kan bero på att det kan råda en viss förvirring kring begreppet varumärke. Vår åsikt är emellertid att varumärkets vikt skulle kunna tillskrivas större betydelse i praktiken i framtiden och att det därför är viktigt att arbeta med att ständigt utveckla och vårda detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)