Kontinuiteten inom teknikämnet i stadieövergånge mellan höhstadiet och gymnasiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Författare: Hans Müchler; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna dokumentstudie undersöker, med hjälp av tematisk analys, kursplanerna för teknik på högstadiet och gymnasiet med utgångspunkt i teknisk läskunnighet för att undersöka hur väl förberedda eleverna är på gymnasiets teknikundervisning. De teman som framkom som gemensamma för både gymnasiet och högstadiets kursplaner var att eleverna skulle vara förtrogna med arbetssätt för teknikutveckling och att eleverna ska utveckla förmågan att förstå hur tekniken påverkar individer, samhället och miljön. Högstadiets kursplan hade också som tema att eleverna ska ha kunskaper om hur olika tekniska lösningar och tekniska system fungerar. Snarlikhten i syftena med kursplanerna gör att övergången sannolikt fungerar väl då eleverna blir förberedda på liknande innehåll men då undervisningen i teknik på högstadiet innebär stor frihet för läraren finns det risker att eleverna kommer till gymnasiet med stora skillnader i kunskap om teknik. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)