“Åskorange, viskar jag, skrapsårsröd, viskar mormor.” : En studie om elevers uppfattning av temat i bok

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Det finns en mängd forskning som lyfter fram på vilket sätt lärare arbetar med skönlitteratur i skolan. Eftersom tidigare forskning vanligtvis lyfter upp arbetet med skönlitteratur utifrån lärarens perspektiv, syftar denna studie till att undersöka elevernas uppfattning av lärarens val av bok. Föreliggande studie undersöker på vilket sätt eleverna uppfattar temat av bok och hur den skiljer sig från min. För att analysera detta har två boksamtal genomförts i två slumpmässigt utvalda elevgrupper. Resultatet visar på att det kan skilja sig på vilket sätt man uppfattar ett tema i en bok vilket kan vara viktigt att ha i åtanke inför ett boksamtal eller en temadag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)