Att leda till ökad motivation och prestation inom distansutbildning : En studie om hur studenter och lärare kan leda studenter till ökad studiemotivation och studieprestation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

Författare: Jennie Olofsson; [2023]

Nyckelord: distansutbildning; motivation; prestation;

Sammanfattning: Syftet med studien var att bidra med ökade kunskaper om hur studenter kan leda sig själva och hur lärare kan leda studenter till ökad studiemotivation och studieprestation inom distansutbildningar. Lärare på universitet, personer inom företag och andra utbildningsverksamheter som använder distansutbildning kan ta del av studiens resultat gällande hur de kan leda till ökad studiemotivation och prestation, vilket kan bidra till mer framgångsrikt lärande för vare sig det är studenten eller medarbetaren. Studiens syfte var dessutom att bidra till hur personer kan leda sig själv till ökad studiemotivation och studieprestation inom distansutbildning, vilket är applicerbart både för universitetsstudenter och anställda som studerar distansutbildning via sitt arbete. Syftet med studien går därav inte enbart att tillämpa på universitet, utan kan även tillämpas inom andra former av verksamheter som använder distansutbildning. Studiens metod innefattar kvalitativ och kvantitativ metod. Det användes enkätundersökning och kvalitativa intervjuer med fasta och öppna frågor. Den teori som användes var Self determination theory. Studiens resultat kopplat till hur studenter kan leda sig själva till ökad grad av motivation inom distansutbildning är att de bör studera dagtid. Vidare om de vill leda sig till integrerad reglering bör de delta på föreläsningar, lektioner, använda kurslitteratur och studera själv och om de vill öka sin formella prestation inom studierna bör de studera under dagtid, delta på föreläsningar, lektioner, använda kurslitteraturen och studera själv. Om de vill inneha känslan av att de uppnått önskvärda kunskaper bör de inte studera hemifrån. Vidare till resultatet hur lärare kan leda studenter till ökad grad av studiemotivation bör de öka studenternas känsla av autonomi och kompetens via examinerande moment. Amotivation minskar om studenterna känner ökad grad av kompetens. Samhörighet bidrar till att amotivation ökar hos studenterna. Om lärande moment ökar kommer extern reglering att öka. Om lärarna vill öka integrerad reglering bör de öka kompetens, samhörighet och tydliga ramar. För att leda till inre motivation bör lärarna öka autonomi och kompetens.  Formell prestation hos studenterna ökar om lärarna ökar graden av lärande moment och studenternas känsla av kompetens. Examinerande moment bidrar till att formell prestation minskar. De motivationstyperna som är fördelaktigast för förbättrad formell prestation är integrerad reglering och inre motivation. För att lärarna ska bidra till att studenterna känner att de uppnått önskvärda kunskaper bör de öka graden av tydliga ramar, autonomi och kompetens och minska känslan av amotivation. Resultatet från kvalitativa intervjuerna visar att läraren bör vara noga med kursstruktur, ha en tydlighet inom kurserna, en strukturerad kursdesign, lyssna på studenternas behov, öka graden av självbestämmande hos studenterna, låta studenterna visa sina kompetenser, skapa gemenskap genom seminarier, diskussioner och reflektioner. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)