Arbetsgivarens kontroll genom kundens recension : En studie om övervakning inom hotell- och restaurangbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Problemformulering: Hur hanterar arbetsgivare personalrelaterad information som kan utläsas ur en kundrecension? Syfte: Syftet är att kartlägga hur arbetsgivare kontrollerar sin anställda utifrån den personalrelaterade informationen som framgår i kundrecensioner.   Metod: En deduktiv forskningsansats och en kvalitativ forskningsstrategi. Det empiriska materialet samlades in genom åtta semistrukturerade intervjuer.   Slutsats: Arbetsgivare inom hotell- och restaurangbranschen utövar en övervakning över sina anställda genom online-recensioner. Vi har även upptäckt att arbetsgivare använder online-recensioner som grund för feedback och beslutsunderlag gällande organisationens anställda. Utöver det är arbetsgivarna också medvetna om den varierande tillförlitligheten i online-recensioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)