ESG kontroverser och dess marknadspåverkan : Kan ett gediget hållbarhetsarbete skydda mot negativ publicitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Hållbarhet har det senaste decenniet varit ett stort fokus i media, för företag och dess intressenter. Företag strävar efter en stark hållbarhetsprofil, och värderingsinstitut tillhandahåller ESG-poäng för att betygsätta företagens arbete. Gröna investeringar lockar och media rapporterar om företagens prestationer samt misslyckanden. Denna uppsats undersöker hur den svenska aktiemarknaden reagerar på negativa ESG-nyheter, samt om ett gediget hållbarhetsarbete kan skydda företag mot negativa finansiella reaktioner vid händelse av skandaler. Vi studerar 101 negativa ESG-nyheter från 24 bolag tillhörande OMX Stockholm Large Cap under tidsperioden 2012-2021. Marknadsreaktionerna mäts genom en eventstudie på två olika tidsintervall. Därefter genomförs en regressionsanalys med den kumulativa abnormala avkastningen som beroende variabel och ESG-poäng, marknadsvärde samt branschtillhörighet som oberoende variabler. Studiens resultat visar att negativa ESG-nyheter genererar en negativ abnormal avkstning både i närhet till publicering och 66 dagar efter publicering, dock påvisas inga signifikanta samband mellan ESG-poäng och storleken på marknadsreaktion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)