Premiumvarumärken och dess kraft : En kvantitativ studie om premiumvarumärkens påverkan på konsumenters köpbeslut

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Matilda Johnsson; Vidar Tirén; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Till följd av en ökad globalisering har konkurrensen i klädbranschen ökat. Kampen om konsumenterna har hårdnat och detta har ställt höga krav på företagens varumärken. En populär strategi för företag är att lansera premiumvarumärken som står för kläder med hög kvalitet, hög modegrad och medför prestige. Dessa varumärken är populära hos konsumenter då det mest värdefulla kommunikationsverktyget för det personliga varumärket är just klädseln. Vad det är som gör att konsumenter väljer kläder som är dyrare än andra alternativ? Är det den förhöjda kvaliteten, den högre modegraden eller den ökade prestigen som är viktiga? Eller finns det några andra faktorer som spelar en avgörande roll för konsumenternas köpbeslut? Dessa frågor gjorde att vi ville undersöka närmare vilka delar av varumärkesteorin, marknadskommunikationen och konsumentbeteendet som påverkar konsumenter. Efter att ha studerat litteraturen kunde vi inte hitta något forskningsresultat som besvarar vår frågeställning. För att fylla igen detta gap har vi tagit fram denna frågeställning: Vad påverkar konsumenter att handla från premiumvarumärken? Det är inte samma faktorer som påverkar alla konsumenter utan vi delar in dessa konsumenter i olika kategorier så som ålder, bostadsområde och månadsinkomst. På detta sätt kan vi se om det finns några skillnader mellan konsumenter beroende på demografiska, geografiska och socioekonomiska variabler. Studien visar på många olika skillnader, exempelvis mellan ålder och vikten av att synas på olika marknadsföringskanaler. Det finns också skillnader mellan ålder och att känna sig stolt när konsumenterna bär kläder från premiumvarumärken där yngre konsumenter känner sig mer stolt än äldre konsumenter. Våra resultat visar också att alla konsumenter anser det vara viktigt med en hög kvalitet på de kläder de köper från premiumvarumärken. Konsumenterna vill känna varumärkeslojalitet och anknytning till varumärkena för att känna ett köpbehov. En lugn och harmonisk butiksmiljö är också viktigt när konsumenterna väljer att handla kläder från premiumvarumärken. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)