Att vara eller inte vara feminist - Kan femwashing utgöra otillbörlig marknadsföring enligt marknadsföringslagen?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

Sammanfattning: Genom den popularisering som skett av feminismen har ett skifte skett i den marknadsföring som riktar sig till kvinnor, främst gällande framställningen av kvinnor i reklam. Dessutom vill många företag idag framställa sig som feminister, antingen för att de faktiskt är det, eller för att de vill utnyttja dess positiva påföljder. Det handlar alltså om två olika marknadsföringsstrategier; femvertising eller femwashing. Utifrån marknadsföringslagen måste all marknadsföring ska ske utifrån god marknadsföringssed. Det innebär att marknadsföring ska följa de normer som finns i branschen för att skydda konsumenter och andra näringsidkare. Marknadsföring får inte heller vilseleda konsumenterna och därmed påverka eller sannolikt påverka dess affärsbeslut. Syftet blir därmed att utreda och analysera när femwashing skulle kunna betraktas som vilseledande marknadsföring enligt 5§ och 10§ marknadsföringslagen. Således blir frågeställningarna för att uppfylla syftet: • Vad innebär femvertising och femwashing? • När kan femvertising och femwashing betraktas som marknadsföring enligt marknadsföringslagen? • När kan femwashing betraktas som vilseledande marknadsföring enligt 5 och 10§ marknadsföringslagen? Utifrån det stora tolkningsutrymme som ges i 5§ och 10§ går det att dra slutsatsen och argumentera för att de även kan rymma situationer där femwashing använts. Särskilt då avgöranden utifrån 5§ och 10§ ges av genomsnittskonsumentens uppfattning via transaktionstestet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)