Sjuksköterskans upplevelser av att vårda patienter med delirium : En litteraturstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Bakgrund: Delirium är ett allvarligt psykiskt tillstånd som påverkar olika kognitiva funktioner genom en störd verklighetsuppfattning, försämrad orientering till tid och rum samt svårigheter att tolka sinnesintryck. Det ställer krav på sjuksköterskan att arbeta preventivt och vidta åtgärder som bidrar till att patienten bibehåller tidsorienteringen samt sina fysiska och kognitiva funktioner. Syfte: Att beskriva sjuksköterskans upplevelser av att vårda patienter med delirium. Metod: En kvalitativ litteraturstudie med induktiv ansats genomfördes med 13 artiklar som analyserats med en kvalitativ manifest innehållsanalys som resulterade i 6 slutkategorier. Resultat: Resultatet presenteras i sex slutkategorier: Att det är utmanande att identifiera tidiga symtom trots screeningverktyg, Att det är svårt att särskilja delirium från demens eller personlighet, Att olika åtgärder uppfattas vara olika framgångsrika, Att deliriumvård är utmanande och ger en känsla av maktlöshet. Att riktlinjer och kunskap påverkar yrkesutövandet, Att arbetsbelastningen påverkar samarbetet i teamet. Slutsats: Det behövs ytterligare forskning om huruvida sjuksköterskans kunskap och trygghet hänger ihop i deliriumvården. Kunskap och tydliga riktlinjer om delirium kan resultera i bättre hantering och tryggare arbetsmiljö i samarbete med vårdteam och anhöriga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)