Ett fritidshem för alla? - äldre elevers upplevelse av sin fritid.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Detta examensarbete har som syfte att undersöka hur elever i årskurs 3-4 upplever fritidshemmets verksamhet jämfört med att gå hem eller göra annat efter skoldagens slut. För att uppnå detta syfte har vi arbetat utefter följande frågeställningar: ● Hur beskriver elever sin fritid på fritidshemmet? ● Hur beskriver elever sin fritid utanför fritidshemmet? ● Vilka faktorer avgör huruvida elever vill fortsätta på fritidshemmet? För att besvara frågeställningarna har vi genomfört sex gruppintervjuer med sammanlagt arton elever i de aktuella årskurserna. Med föresatsen att närma oss elevernas egna upplevelser och uppfattningar har vi anammat en fenomenografisk ansats samtidigt som vi utgått från barndomssociologin. I studien har vi kommit fram till fem huvudsakliga teman som binder samman elevernas beskrivningar av sin fritid på och utanför fritidshemmet: 1. Strukturerade aktiviteter. 2. Valmöjligheter. 3. Sociala relationer. 4. Digital tid och 5. Miljöombyte. I dessa fem kategorier har vi funnit vad eleverna upplever som viktigt avseende fritiden på och utanför fritidshemmet, vilka strukturerade fritidsaktiviteter som upptar elevernas tid, vilka valmöjligheter de har för att påverka vad de vill göra, i vilken utsträckning de kan umgås med sina kompisar, möjligheten att använda sig av digitala verktyg samt möjligheten att i större utsträckning kunna bestämma över var man vill förlägga sin fritid. Utifrån dessa fem kategorier synliggörs i vilka avseenden som fritidshemmets verksamhet brister i att erbjuda eleverna en meningsfull fritid och därför också vilka förutsättningar som behöver finnas för en eventuell fortsättning på fritidshemmet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)