En kamouflerad tiger? -En kvantitativ studie kring ungdomars moderna svenska kulturella identitet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats var att undersöka vilka historiska händelser och begrepp som är det samlande kittet för ungdomars svenska kulturella identitet idag. För att undersöka detta har vi genomfört en kvantitativ studie på Pauliskolan, en gymnasieskola i Malmö. Enkäten fokuserar på frågeställningar som berör den svenska efterkrigsidentiteten. Begrepp som vi har lyft fram är bl.a. den svenska neutraliteten och folkhemmet. Med hjälp av aktuell forskning kring identitet och svensk mentalitet har vi analyserat vårt material. Resultatet av studien visar att den svenska efterkrigsidentiteten fortfarande är starkt närvarande hos ungdomarna i vår undersökning. Detta kan förklaras framför allt genom kombinationen av narrativ identitet och kamouflerad försvenskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)